woensdag 1 juli 2015

Introductie

De blogs die je onder mijn naam vindt, zullen allemaal over bijbelse principes gaan. In het proces van gedachtenvernieuwing ben ik op het punt dat ik bijna elk vrij moment nadenk over wat de principes die God heeft geopenbaard in de bijbel precies inhouden en hoe deze ons leven (zouden moeten) definiëren.

Voor mijzelf is het schrijven van korte theoretische verhalen hierover een fijn middel om deze gedachten te verwerken. Ik publiceer ze dan maar meteen zodat het wellicht ook anderen op kan bouwen en aan het denken kan zetten.

Vooral mensen die opgegroeid zijn in een christelijk gezin hebben 'last' van een gesettelde collectie meningen en overtuigingen, vaak geleerd in het gezin en op de zondagsschool en kunnen zo de rijke volledigheid van de radicale en gebalanceerde bijbelse leer missen.

Ik was begin 2011 gewoon een christelijk student, zoals je er veel ziet. Netjes in de kerk iedere zondag en zo nu en dan bidden en bijbel lezen, vriendelijk zijn en verder gewoon je ding doen. Tot ik werd geconfronteerd met het feit dat ik een lauw christen was en dat het normale christelijke leven heel wat extremer behoort te zijn dan wat ik leefde en om mij heen zag. Ik besloot zo goed mogelijk alles te resetten wat ik dacht te weten over het geloof en ging het nieuwe testament opnieuw lezen. De conclusie was schrikwekkend! Jezus belooft ons alles behalve een normaal leven als we écht voor Hem gaan. Zijn volgeling zijn betekent bereid zijn te lijden, gemarteld te worden en te sterven. Ook staat het bovennatuurlijke centraal in Jezus bediening en in alle brieven. Het is een opdracht om zieken te genezen door de kracht van de Heilige Geest, demonen uit te drijven, te streven naar de gaven van de Geest etc. Gematigd christen zijn is geen optie! Denk aan de rijke man die zich sinds z'n jeugd al aan de wet had gehouden. Het enige wat op hem aan te merken was, was dat hij niet bereid was zijn bezittingen op te geven (Marc 10).

Dat jaar was het begin van het groeien van een gemiddeld christen naar een normaal christen, waar Jezus de term 'normaal' invult. Ondertussen heb ik een basis opgebouwd aan kennis en ervaringen die ik graag deel met iedereen die wil groeien in het geloof.

Ik zou zeggen: veel leesplezier en laat weten wat je er van vindt!

Tom Baksteen

Verder artikelen worden geplaatst op mijn website In Goede Grond

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Liefde voor je naaste als jezelf (Liefde deel 3/4)

We zijn deze serie over liefde begonnen (link) met het opbouwen van een definitie. Hierin stelden we dat liefde is...:  "Ik kies te do...