woensdag 1 juli 2015

Bidden: de lastige vragen

Iedereen zal zeggen dat het erg belangrijk is, de meesten willen er eigenlijk meer tijd aan besteden en toch brengt dit onderwerp zoveel verwarring, teleurstelling en geloofstwijfel.
Ik denk veel na over de volgende vragen:
  1. Waarom worden veel gebeden niet verhoord?
  2. Als God toch al weet wat we nodig hebben, waarom zouden we nog bidden?
  3. Als God almachtig is, waarom zouden we dan bidden?
Ik zal niet claimen de definitieve antwoorden te hebben maar ik wil wel graag wat observaties uit de doeken doen. Dit verhaaltje zal ook niet compleet zijn, anders wordt het wel erg lang.

Laten we om te beginnen twee categorieën gebed onderscheiden: relationeel gebed en functioneel gebed. Met relationeel gebed bedoel ik het praten met God, Hem vertellen wat je dwars zit, waar je mee bezig bent en het danken voor de mooie dingen. Maar we focussen nu op functioneel gebed: bidden omdat je iets gedaan wil krijgen.

De basis van functioneel gebed


Het eerste wat essentieel is te constateren, is dat bidden compleet nutteloos zou zijn als God toch al uitvoert wat Hij wil. Wij brengen Hem niet op nieuwe gedachten en als we dat al zouden doen dan zouden ze niets toevoegen! Als God toch al doet wat Hij wil, zouden dagen van vasten met smekingen en voorbede geen enkele invloed op de loop van omstandigheden hebben. We weten echter uit de bijbel dat dit wel zo is! 
De conclusie is schokkend: God voert Zijn wil niet altijd uit. God wil eenheid onder alle gelovigen (Joh 17), dat niemand verloren gaat (2 Pet 3:9) en dat Israël bijeengebracht werd (Luc 13:34). Geen van deze zaken is gebeurd. Het klinkt wat vreemd maar wat hieruit volgt, is het volgende: God handelt niet altijd almachtig op aarde. Functioneel gebed is volledig gebouwd op dit principe. Over dit principe schrijf ik meer in een volgend bericht. 
We leren wat gebed betreft in ieder geval dat God ons niet altijd gaat geven wat Hij ons wil geven. 

Stel je solliciteert voor een baan en je bidt God dat als het Zijn wil is je de baan zal krijgen. Vervolgens krijg je te horen dat iemand anders de baan krijgt, dan is het absoluut fout te concluderen dat God dus een ander plan heeft. Het is mogelijk dat God een ander plan heeft. Een andere optie is dat God wel wilde dat je die baan kreeg maar dat de baas toch anders koos. God respecteert namelijk de vrije die hij ons gegeven heeft. Het niet uitkomen van je gebed is niet automatisch een "nee" van God! Vaak gaat Gods plan A niet door omdat mensen er tegen kiezen. God is almachtig, maar Hij handelt niet almachtig, omdat Zijn liefde voor ons betekent dat we "nee" mogen zeggen.

God geeft graag het goede!


Twee gelijkenissen over gebed zijn die van de zeurende weduwe met de corrupte rechter (Luc 18) en de slechte buurman (Luc 11). De vaak gegeven uitleg hiervan doet Gods karakter geweld aan, mijns inziens. De slechte rechter wordt dan met God vergeleken en dan zeggen we haast: "Als je maar lang genoeg ergens om zeikt zal God je uiteindelijk zat zijn en het geven." of "Na lang genoeg vragen weet God dat je het graag genoeg wilt en dán geeft Hij het pas." Dit zou een motivatie moeten zijn voor volhardend gebed... Maar God geeft graag het goede aan Zijn kinderen. Hij is niet te vergelijken met de slechte rechter of buurman! Waarom komt dan de gebedsverhoring soms pas na bidden in een groep? Of na een paar jaar lang volharding? Ik denk dat de houding van de rechter en de buurman staan voor de geestelijke weerstand die doorbroken moet worden voordat God kan geven wat Hij vaak zo graag direct al wilde geven. Net zoals Daniël na 3 weken bidden en vasten pas bezoek kreeg van de engel die vanaf dag 1 van het gebed al onderweg was! Stop met God aan te klagen voor het niet beantwoorden van je gebed.

Het gaat een lang bericht worden maar er moeten nog 2 punten genoemd worden.

Wij bidden vaak als volgt: "Heer, wilt U het eten zegenen, wilt U met ons zijn deze dag en wilt u Jan genezen van z'n ziekte". Maar weet je wat Gods antwoord op deze 3 verzoeken is? "Ja prima!", "Ja natuurlijk! Dat heb ik al lang beloofd in Mat 28", en "Ja, dat wil ik erg graag, doe jij maar!"

Het vreemde is dat Jezus ons niet heeft geleerd zo te bidden. (De Joden zegenen hun eten overigens niet, maar ze zegenen de Heer die het gemaakt heeft.) Hét modelgebed, het 'onze vader', bestaat uit een reeks zinnen in de gebiedende wijs zoals "Uw wil gebeurt op de aarde zoals die in de hemel gebeurt!" Wat overigens nog een aanwijzing is dat gebed het middel is om mee te helpen om Gods wil op de aarde te laten gebeuren.

Bidden voor genezing?


Om tot slot het heetste hangijzer omtrent gebed er ook maar in te gooien: Genezingen en bevrijding.
Ik ben van mening dat God over het algemeen direct volledige genezing wil voor de mens (meer hierover in een ander bericht). "Bidden voor genezing" is eigenlijk iets kinderlijk eenvoudigs. Kijk objectief, met nieuwe ogen naar hoe Jezus en de discipelen het deden. Het bizarre is dat er nooit gebeden werd voor zieken! Ook werd er nooit gebeden voor bevrijding! Jezus sprak genezing en gezondheid uit als een commando, en ziekten bestrafte Hij. Demonen bestrafte Hij en Hij stuurde ze weg. Geen vraag en zelfs geen enkel woord richtte Hij tot de Vader maar alles was op basis van de autoriteit die Jezus uitoefende door de kracht van de Heilige Geest. Jezus beveelt zijn volgelingen (dat zijn wij dus ook) om hetzelfde te doen en Hij gaf zelfs aan dat wij, als we geloof hebben, nog grotere dingen zouden doen! (Joh 14:12)
Ik trek hieruit de conclusie dat het meest bijbels is niet te vragen om genezing, maar dat we het zelf uitspreken in Jezus' naam. Het gevolg is dan ook dat als genezing uitblijft, het niet ligt aan de wil van de Vader die anders is. Helaas komen we er niet onderuit dat de mate van geloof een cruciale rol speelt in het al dan niet verkrijgen van de genezing. Voel je hierom niet veroordeeld of schuldig. Geen mens behalve Jezus kan altijd iedereen genezen. Het zou ons moeten stimuleren het geloof te krijgen dat bergen kan verzetten! We moeten stoppen de oorzaak van het uitblijven van de genezing bij God neer te leggen. De mensen door wie de genezing moet stromen is eerder de beperkende factor.

Laten we dus bidden wetende dat Hij ons graag direct het goede geeft maar dat er ook een geestelijke strijd gaande is. Volhard hierin om Gods wil op aarde gedaan te krijgen. Bid eens wat minder "Heer, wilt U..." en wat vaker vanuit autoriteit. Zo kunnen we een probleem omver bidden in plaats van God omver te bidden met de vraag of Hij het probleem oplost waarover Hij ons de autoriteit heeft gegeven in Jezus' naam, door de kracht van de heilige Geest.

Verder artikelen worden geplaatst op mijn website In Goede Grond


6 opmerkingen:

  1. Ha Tom, boeiend onderwerp!
    Goed om hier aandacht aan te geven. Ik denk dat iedereen wel vragen heeft over het onderwerp gebed. Er staan zulke ondubbelzinnige uitspraken over het gebed in de Bijbel waar ik wel eens mee kan worstelen. Bijvoorbeeld: "... Ik zeg u, dat, als twee van u op aarde iets eenparig zullen begeren, het hun zal ten deel vallen van mijn Vader, die in de hemelen is.(Mat.18)
    "... maar wat jullie zullen vragen in mijn naam, zal Ik doen, zodat de Vader verheerlijkt wordt in de Zoon." (Joh.14)
    Als dit in de praktijk niet lijkt te gebeuren, kan je het natuurlijk gewoon opgeven. (dit lijken de meeste christenen te doen gezien de aantallen die nooit of nauwelijks meer bidden. Je kan je ook juist verdiepen in- en vasthouden aan in de beloften van God en je uitstrekken naar groei van je geloof.

    Tom je zegt op een gegeven moment "God handelt niet almachtig op aarde".
    Lastig vind ik dat we daar juist wel voorbeelden van lezen in het NT. Denk aan de bevrijding van Petrus uit de gevangenis. De vrije wil van de bewakers werd daar wel even buiten spel gezet. Ook greep Jezus direct in toen Paulus naar Damascus wilde gaan. Waarom doet Hij dat niet vaker als Hij wil dat mensen tot bekering komen?
    Het blijkt heel moeilijk om algemene uitspraken te doen over hoe gebed werkt en hoe God wel/niet handelt.
    Lukas 18 geeft inderdaad een voorbeeld van hoe God juist niet is. De onrechtvaardige rechter had totaal geen belang bij het luisteren naar deze weduwe. Daar was geen cent aan te verdienen. Maar de les is dat God zeer zeker gehoor zal geven aan zijn uitverkorenen. Ook Mat.7:11 benadrukt dat God goed is en het goede wil geven aan hen, die Hem daarom bidden. Hoe gaaf is dat!!

    Het belang van geloof bij genezing en doen van krachten is inderdaad heel belangrijk. Daar hebben veel Nederlanders (inclusief) ikzelf vaak moeite mee. Ook speelt het geloof/ongeloof van de zieke een rol. We lezen dat Jezus vanwege ongeloof in Nazaret
    geen enkele kracht kon doen, alleen enige zieken werden genezen door handoplegging...dat zou makkelijker moeten zijn :).

    Er wordt inderdaad niet vaak gesproken over gebed voor zieken, maar wel de opdracht om zieken te genezen. In Jacobus is er wel een opdracht om te bidden voor de zieke. Daarbij staat ook de belofte dat het gelovig gebed de zieke zal 'behouden', 'redden', 'genezen'.

    Ik kan me helemaal vinden in je aansporing om minder te bidden met de woorden "Heer wilt U....en meer te geloven in de beloften die gedaan zijn waarin God Zijn wil al heeft bekend gemaakt. Ik vind de volgende uitspraak ook wel mooi: Vertel God niet hoe groot je probleem is, vertel je probleem hoe groot God is.
    Ik zie uit naar je nieuwe blog Tom.
    Kees Baksteen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha die pa!

      Thanks voor de topreactie. Het is inderdaad goed de andere kant van het verhaal er bij te pakken waar God inderdaad som wél Zijn plan doordukt. Gelukkig maar, anders hadden we weinig brieven in het NT gehad in het geval van Saulus!
      Misschien kan ik beter zeggen "God handelt niet altijd almachtig op aarde"?

      Het lastige vraagstuk van gebed en Gods almacht is inderdaad niet eenduidig te beantwoorden. Ik hoop vooral een vaak onderbelichte kant hiervan (weinig genuanceerd) te hebben benadrukt om teleurstelling te voorkomen. God is namelijk per definitie niet teleurstellend.

      Een mooie tekst die ik laatst heb 'ontdekt' is Efeze 1:11. In de NBV is het wat verwarrend vertaald: "In hem heeft God, die alles naar zijn wil en besluit tot stand brengt, ons de bestemming toebedeeld..."
      Het gebruikte werkwoord "tot stand brengt" bracht me in verwarring omdat ik dacht dat God niet helemaal alles naar zijn wil tot stand brengt, zoals ik hierboven betoog. Het gebruikte werkwoord is echter "energeo" in het Grieks wat zoiets betekent als beïnvloeden/eraan werken/actief energie stoppen in...
      Het impliceert hier dus geen garantie van het daadwerkelijk tot stand brengen.

      Als we bidden mogen we weten dat God actief werkt aan het tot stand brengen van Zijn wil. Laten we ons inderdaad altijd verdiepen in- en vasthouden aan de beloften van God en ons uitstrekken naar groei van ons geloof!

      Verwijderen
  2. Yo Baksteen, alles goed? Interessant stuk! vraagjes:

    - Waarom kwam die Engel dan zo laat bij Daniël, als God almachtig is? (en in dit geval niet met vrije wil van mensen te maken heeft)

    - wat vaker vanuit autoriteit bidden: als je het nu voor het eerst doet en er gebeurt niets, hoe kan je autoriteit dan groeien? Of moet je doorgaan aka volharden? Dat is toch in strijd met je eerste punt?

    thanks!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Jan, leuk van je te horen!

      Daniel 10:13 zou het antwoord kunnen geven. Het lijkt erop dat geestelijke weerstand wel degelijk een gebedsverhoring kan vertragen, ook los van onze vrije wil. Ik weet niet wat Gods input in deze situatie was. Theoretisch is dit voor mij een vraagteken maar praktisch haal ik eruit dat een (vooralsnog) onverhoord gebed veroorzaakt kán zijn door geestelijke weerstand.

      Hoe te groeien in autoriteit vind ik een goed vraag. Autoriteit is je natuurlijk van God door de heilige Geest gegeven in de eerste plaats. We lezen dat bidden en vasten, het "in Hem blijven", je aan Zijn geboden houden, en dat de mate van geloof allemaal invloed hebben op de uitwerking van je gebed en bevelen richting ziektes en demonen.
      Ik zie niet waar je de tegenspraak ziet met m'n eerste punt, misschien kun je dit verder toelichten? Volharden in gebed is juist nodig omdat Gods wil niet altijd gebeurt. Bidden is niet eenmaal een verzoek indienen en dan wachten tot de Baas het voor ons uitvoert.
      Ik zie het volhardende aspect van voorbede in autoriteit als herhaaldelijk met je moker tegen een muur slaan totdat hij gesloopt is*. Dit lijkt mij in een aantal gevallen passender dan hoe veel mensen hun voorbede verwoorden: God vragen de muur kapot te maken.

      * Uiteraard niet puur uit eigen kracht: God geeft ons de moker zodat wij kunnen meppen.

      Verwijderen
    2. Ah ik zie het al, had het eerste punt idd niet helemaal goed opgevat. Met geestelijke weerstand, bedoel je dan de persoonlijke weerstand van je 'oude ik' of de algehele strijd van het goede tegen het kwaad?

      Verwijderen
    3. Oei, vergeten te reageren. Met geestelijke weerstand doel ik op (de invloed van) duistere machten i.e. demonische activiteit.

      Verwijderen

Liefde voor je naaste als jezelf (Liefde deel 3/4)

We zijn deze serie over liefde begonnen (link) met het opbouwen van een definitie. Hierin stelden we dat liefde is...:  "Ik kies te do...