zaterdag 25 juli 2015

God is de Baas

Hoe zie ik God? Dit is een vraag die ik in de ene periode anders zal beantwoorden dan in de andere. Niet dat God verandert, maar ons beeld van Hem verandert met alles wat we leren en meemaken. Ik wil in deze blog graag een paar Godsbeelden langs gaan, de gevaren van een onbalans aanstippen en vervolgen met wat het beeld "God de bevelhebber" in het christelijk leven betekent. Elk van de volgende eigenschappen/functies van onze God is correct, maar mist er een van in het plaatje dan vormen ze een incompleet en incorrect Godsbeeld met alle gevolgen van dien.

Hoe je God ziet is erg belangrijk. Je Godsbeeld bepaalt hoe jij als christen in het leven staat.

Gevaren van een incompleet Godsbeeld


Als we bijvoorbeeld blijven hangen bij God de Schepper, zullen we nooit tot ons doel komen en een relatie aangaan met God. De christenen die God alleen als hun Vader in de hemel zien zullen zeker een innige relatie met Hem najagen maar vergeten dat we onreine mensen zijn en dat de Vader nog steeds God is, een heilige Rechter die rechtvaardig is en zonde straft. Is God in je beleving alleen de Rechter, dan ga je in wetticisme leven wat je onderdrukt. Hoe zou je dan ooit een relatie met Hem aangaan, vol vreugde in het leven staan en genieten van de wet van de Geest die ons bevrijd van de wet van de zonde en de dood? Wie dan leert dat God de Vergevende is door Jezus' offer en de rest van Gods karakter vergeet zal vrolijk fluitend door het leven gaan niet beseffende dat de zonde alsnog zijn consequenties met zich meebrengt, en dat God ook actie van ons verwacht.
Ook zijn er de christenen die in God de Almachtige geloven in die zin dat God alles op aarde zelf beslist en uitvoert naar Zijn soevereine wil. Zij zullen, als ze handelen naar hun overtuiging, niet de minste drang voelen om ook maar iets te doen. Bidden zullen ze nalaten te doen omdat God zelf alles op aarde doet wat gedaan moet worden. Eigenlijk heeft niets meer zin in dat geval...

God is mijn Werkgever, Koning en Bevelhebber


Ik houd ervan theologische constructies te onderzoeken en de bijbel aandachtig te bestuderen, maar als het niets praktisch kan uitwerken in mijn leven verdwijnt de interesse. Velen vinden het onderwerp "eindtijd" zeer boeiend. Ik niet. Om te weten wat wanneer in welke volgorde zal gebeuren zal niets veranderen aan hoe ik nu leef. Ik zie uit naar de wederkomst en bereid me voor op vervolging, dat zeker, maar ik wil op dit moment een zo groot mogelijke impact maken in Gods koninkrijk. Ik wil weten wat mijn aandeel is in Gods plan en wat Hij praktisch van mij verwacht. Hoe optimaliseer ik mijn leven als christen?
Het is dan ook om deze vragen dat ik God goeddeels beschouw als mijn Werkgever, Koning en Bevelhebber. In de rest van de blog neem ik jullie mee voor een kijkje in mijn hoofd, wat het beeld van God als Werkgever, Koning en Legeraanvoerder voor gevolgen heeft.

De Werkgever


Als we weten dat God de Schepper, onze Vader, de heilige Rechter, de Vergevende en de Almachtige God is dan zijn we al een heel eind. Maar laten we dan niet vergeten dat we een taak hebben hier op aarde.
Wat is eigenlijk het doel van de mens tijdens zijn leven op aarde? "God aanbidden" is dan het vaak gegeven antwoord. Daar ben ik het mee eens maar we moeten wel beseffen wat dat betekent. God aanbidden is jezelf volledig aan Hem onderwerpen en alles doen wat Hij zegt. Het is veel meer dan liedjes zingen en lief doen tegen elkaar. We lezen in Genesis dat we zijn geschapen om te heersen over de aarde en wat daarop leeft. We geschapen zijn om goede werken te doen die God mogelijk heeft gemaakt en we krijgen de opdracht om zieken te genezen en dezelfde dingen te doen als Jezus deed. Er is werk aan de winkel hier op aarde. God is de Werkgever en ik ben Zijn werknemer.

De Koning


God is ook de Koning en ik als Zijn onderdaan help het Koninkrijk te vestigen op aarde. Ik ben een ambassadeur van de Koning en God doet door mij heen Zijn oproep. Prachtig! Wat een wonder dat mensen God mogen (ja, moeten!) vertegenwoordigen hier op aarde. Als wij God niet vertegenwoordigen, zullen anderen God waarschijnlijk nooit leren kennen.
Toen Jezus op aarde was, gold het principe 'wil je God kennen? Kijk naar Jezus'. Jezus was namelijk het licht van de wereld en waar het licht verschijnt zal het koninkrijk van de duisternis wijken. Nu is Jezus niet meer op de aarde, dus wie is nu het licht der wereld? Hoe moet men God nu leren kennen? Jezus was het licht van de wereld zolang hij hier op aarde was, is te lezen in Johannes 9. Verder zei Hij dat ook wij het licht der wereld zijn en dat de heilige Geest Zijn plaatsvervanger is. Jezus' Geest leeft nu dus in ons lichaam. De kerk is nu het lichaam van Christus en dat lichaam is ertoe bestemd Zijn werk voort te zetten, 'gewoon' dezelfde dingen te doen als Hij deed op aarde.

De Bevelhebber


We weten dat er twee koninkrijken actief zijn in deze wereld. Het koninkrijk van God en dat van de satan. Dagelijks wordt er strijd geleverd. Wie nog geen onderdaan van God is wordt door de boze zoet gehouden met allerlei zaken om hem maar in het duister te houden, en wie wel aan God onderworpen is ondervindt geestelijke strijd. De tegenstander wil ons óf in zijn rijk hebben en als dat niet lukt, probeert hij ons op non-actief te stellen in Gods leger. En laten we wel wezen, veel kerkgangers geloven in God maar zijn niet van plan actief in Gods leger aan de slag te gaan. Zij vormen dan ook geen bedreiging voor de tegenstander en worden eerder met rust gelaten dan zij die wel vrucht dragen. Ik wil actief in Gods leger zijn. Ik heb minder dan 120 jaar om te strijden voor God, waarna een eeuwigheid aan vakantie volgt! Wat zou het zonde zijn als ik uit gemak of comfortzucht de strijd ontloop en uitgerust de eeuwigheid binnenga...

Er staat een prachtige tekst in 2 Tim 2. "Iemand die in krijgsdienst is, laat zich niet afleiden door het leven daarbuiten, want zijn Bevelhebber moet tevreden over hem zijn."
Laten we als zelfreflectie deze vragen stellen: Bent ik in krijgsdienst? Laat ik me afleiden door het leven daarbuiten? Kan de bevelhebber tevreden over mij zijn?

Verder artikelen worden geplaatst op mijn website In Goede Grond

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Liefde voor je naaste als jezelf (Liefde deel 3/4)

We zijn deze serie over liefde begonnen (link) met het opbouwen van een definitie. Hierin stelden we dat liefde is...:  "Ik kies te do...