zondag 13 december 2015

Een leerling van Jezus?

Een groot deel van de mensen in Nederland zegt te geloven dat "er meer is tussen hemel en aarde". Zijn zij allemaal gelovig?
Van deze groep gelooft er een aantal specifiek in de God van de bijbel, en dat er vergeving is van zonde door Jezus Christus. Zijn zij allemaal christen?

Wij zeggen in de kerk vaak: "Als je gelooft in Jezus, ben je christen." Dan ben je een leerling van Jezus en heb je je eeuwig leven gekregen. De bijbel zegt dan ook inderdaad dat een ieder die in Jezus gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Ik stel dan de vraag: Wat houdt het dan in om in Jezus te geloven? Immers, de duivel gelooft ook in Jezus, en reken maar dat hij wel verloren gaat!
Ik daag je uit eens los te laten wat je denkt te weten over Jezus' leerling zijn en het eeuwig leven 'in de pocket' te hebben. Lees met me mee wat de bijbel er over zegt:

  • Mat 19:16-22 De rijke jongeling heeft álles gedaan wat moest van de wet. Hij vraagt aan Jezus wat hij moet doen om het eeuwige leven te krijgen en Jezus zegt: Verkoop alles wat je hebt en wordt mijn leerling. Deze jongen was niet bereid al zijn bezittingen op te geven. Daarom kon hij Jezus' leerling niet zijn en droop hij verdrietig af.
  • Luc 9:59-62 Er waren 2 mannen die Jezus' leerling wilden worden. Ze wilden álles achter zich laten, maar eerst nog even hun vader begraven of afscheid nemen van huisgenoten. Dat is flink radicaal, of niet? Jezus' reactie was: Jullie willen voor mij aan de slag maar blijven achterom kijken naar je oude leven. Daarom ben je ongeschikt voor het koninkrijk van God.
  • Luc 14:25-35 Jezus zegt: Wie mij volgt, maar niet breekt met zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zussen, ja zelfs met zijn eigen leven, kan niet mijn leerling zijn. Blijkbaar kun je als kerkganger Jezus volgen maar toch Zijn leerling niet zijn...
    Daarna staat er: Wie niet zijn kruis draagt en mij op mijn weg volgt, kan niet mijn leerling zijn. En in vers 33: Wie geen afstand doet van al zijn bezittingen, kan mijn leerling niet zijn!

De bijbel is zo ongelooflijk helder dat het je hele leven kost, om christen te zijn. Nog wat teksten die je kunt bestuderen hierover zijn: Rom 8:9,12-13, Mat 13:44-45, Rom 12:1-2, 1 Kor 9:24-27, Gal 2:20, Opb 3:16 en nog veel meer!

Hier kwam ik een paar jaar geleden achter en dit zette mijn leven op zijn kop. Blijkbaar geldt dus:
Als je iedere week naar de kerk gaat, altijd je kring bezoekt, vriendelijk bent voor iedereen, nóóit zondigt volgens de wet, 10% van je inkomen afstaat, actief mee doet met allemaal kerk activiteiten organiseren en de aanbidding leidt.... maar... je bent niet bereid álles wat je hebt weg te geven voor God, of je wil het wel maar blijft achterom kijken naar je oude leven, of je wilt niet breken met je familie die je tegenhoudt om alles te doen wat Jezus zegt, dan zegt Jezus zelf dat je zijn leerling niet kan zijn. Niet mijn woorden...

Christen zijn is niet comfortabel (2 Tim 3:12), niet iets wat je erbij doet of iets waarin je de keuze hebt hoe fanatiek je ermee bezig gaat, zoals op je sportclub. Er is maar 1 manier op christen te zijn en dat is door 100% alles wat je hebt, bent en zal zijn aan God te offeren zodat Christus in jou kan leven (Rom12:1 en Gal 2:20). Ik leef niet meer, maar Christus leeft in mij

Wat een harde boodschap! Gelukkig is er één geruststelling: Jezus verwacht dan wel 100% inzet, maar Hij verwacht niet dat je direct alles goed doet. Je mag fouten maken, falen, vergeving vragen, opnieuw proberen en je hoeft zelfs niet slim, wijs, sterk of gezond te zijn. Lees bijvoorbeeld het verhaal van Zacheüs in Luc 19:1-10 en je ziet dat hij de helft weggaf van alles wat hij had, en iedereen die hij had afgeperst viervoudig vergoedde. Direct zei Jezus: "Vandaag heeft dit huis z'n redding gekregen". Zo ziet bekering eruit! De enige vereiste om Jezus' leerling te worden is een keuze. Een keuze om je hele leven aan Hem te offeren en er het prachtige leven als leerling van Hem voor in de plaats te krijgen. Alsof je het stofje dat jouw leven is, omruilt voor een goudstaaf: Het leven dat God geeft. Het leven met God is vaak zwaarder om te dragen maar oneindig veel kostbaarder!

Ben ik een kerkganger die Jezus volgt of ben ik een christen die Jezus' leerling is?

Verder artikelen worden geplaatst op mijn website In Goede Grond

2 opmerkingen:

  1. Geen populaire boodschap Tom, maar wel eentje die serieus overdacht moet worden. Er zijn delen in de Bijbel die graag worden overgeslagen. Zoals het feit dat hoereerders, geldgierigen, overspelers en schandknapen het Koninkrijk niet zullen beerven. Gelukkig zijn er nog sprekers en schrijvers die niet bang zijn om aanstoot te geven. Iemand zei laatst: als Jezus voorganger zou zijn van een gemeente in Nederland, zouden er maar weinigen lid willen worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geen populaire boodschap Tom, maar wel eentje die serieus overdacht moet worden. Er zijn delen in de Bijbel die graag worden overgeslagen. Zoals het feit dat hoereerders, geldgierigen, overspelers en schandknapen het Koninkrijk niet zullen beerven. Gelukkig zijn er nog sprekers en schrijvers die niet bang zijn om aanstoot te geven. Iemand zei laatst: als Jezus voorganger zou zijn van een gemeente in Nederland, zouden er maar weinigen lid willen worden.

    BeantwoordenVerwijderen

Liefde voor je naaste als jezelf (Liefde deel 3/4)

We zijn deze serie over liefde begonnen (link) met het opbouwen van een definitie. Hierin stelden we dat liefde is...:  "Ik kies te do...